Uhol_92: Zastavení

Žiadny človek nie je ilegálny

Hoci sa inscenačná poetika kmeňových režisérov súboru Uhol_92 (Alžbeta Vrzgula a Peter Galdík) líši, v ich posledných dielach možno badať posun od intímnejších tém k úvahám nad globálnejšími problémami. Nevytráca sa však pri nich osobná zaangažovanosť a sebareflexia alebo popud k nej. Najnovšia „uhlová“ inscenácia s názvom Zastavení (réžia Alžbeta Vrzgula) sa venuje stále aktuálnej téme migrácie. čítaj viac...

Barbora Forkovičová | 24.1.2020 | Komentáre |
Divadlo DPM: (bez)mocní

(bez)mocné islandské konštelácie

Spočiatku čisto herecké zoskupenie DPM sa po inscenácii Strachopudi rozhodlo jej režiséra Mariána Amslera angažovať do pozície umeleckého šéfa. Koncom roka 2019 odpremiérovali ich druhú spoločnú inscenáciu - (bez)mocní. Súbor sa v nej pod vedením Amslera opäť pokúsil pracovať s novou formou inscenovania a často využívaný princíp koláže kratších či dlhších činoherných výstupov tentokrát doplnili aj prvky súčasného tanca. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 16.1.2020 | Komentáre | DPM, spoločensko-kritické témy, tanečné divadlo
Prešovské národné divadlo: Jahodové polia

Nevydolované jahody

Prešovské národné divadlo v októbri 2019 odpremiérovalo novú autorskú inscenáciu – „najmenší celosvetovo uznávaný muzikál“ Jahodové polia. Autori dielo popisujú sebaironicky a s nadsádzkou, propagačnému vizuálu dominujú okrídlené jahody, jednorožce a dúhy. Na prvý pohľad sa tak zdá, že ide o akúsi paródiu na muzikál, výsmech pastelových snov, ktoré sa plnia na počkanie, či iných dobre známych klišé a gýčov. Nanešťastie, zdanie klame a výsledný tvar vlastne nie je ani muzikál, ani antimuzikál a spracovanie tém či ideí sa tiež akosi míňa účinku. čítaj viac...

Nora Ibsenova | 13.1.2020 | Komentáre | Prešovské národné divadlo, antimuzikál
Divadlo Stoka: Katastrofa

Katastrofa v z/Záhrade pozemských slastí

Hneď na úvod sa chcem dobrovoľne priznať, že recenzovanie inscenácií Divadla Stoka považujem za jednu z tých náročnejších úloh, s ktorými sa slovenský kritik v profesijnom živote môže stretnúť. Dôkazom toho je aj najnovšia inscenácia Katastrofa, ktorá mala premiéru koncom roka 2019. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 10.1.2020 | Komentáre | Divadlo Stoka, autorské divadlo, Blaho Uhlár
Divadlo z Pasáže: Posolstvo z inej planéty

Mimozemšťan vo svojej koži

Banskobystrické Divadlo z Pasáže už niekoľko rokov ponúka divadelný pohľad na svet akoby z inej planéty. Niet sa preto čo čudovať, že názov ich poslednej inscenácie je práve Posolstvo z inej planéty. Režisér Šimon Spišák si ako predlohu pre inscenáciu vybral poviedky Hermanna Hesseho, ktoré v sebe skrývajú rozprávkovosť a fantastiku. čítaj viac...

Marek Godovič | 27.12.2019 | Komentáre |
: T.I.T.S.: Tumor - karcinogénna romanca

(Ne)láskavá diagnóza

Tumor – karcinogénna romanca zoskupenia T.I.T.S. nesie podtitul „vizuálno-pohybová performancia venovaná chorobe 21. storočia“. Vzťah s medicínskou diagnózou je iba jedným rozmerom diela. Tým druhým je príbeh lásky, v názve definovaná romanca dvoch ľudí. Obe línie sa rozvíjajú súčasne, no žiadna nechce byť (a ani nie je) dominantnou. Záleží na nás, či sa na úvodný fyzický stret tela (Nely H. Kornetovej) s telom (Jara Viňarského) budeme pozerať ako na milostný akt alebo skôr ako na vizualizáciu bujnenia choroby – organizmus by sa tumoru chcel zbaviť, odtrhnúť sa od neho, ale nie je to možné. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 12.12.2019 | Komentáre | performancia; súčasný tanec, Drama Queer
PORT o.z.: Smrť Antigony

Antigona bez návodu na použitie

Inscenácia Smrť Antigony združenia PORT je veľmi voľnou adaptáciou Sofoklovej tragédie, alebo skôr jej tém. Sleduje štyri roviny – politickú a ženskú, súkromnú a verejnú. Ale vo výsledku to tak jasné a jednoduché rozhodne nie je... Práve naopak, môžu prísť rozpaky a nejasnosti, ktoré nie je zrovna jednoduché analyzovať. Kto (alebo čo) je táto nová Antigona? čítaj viac...

Nora Ibsenova | 5.12.2019 | Komentáre | antická dráma, politické divadlo
Štúdio 12: Podenky

Výskumné laboratórium Prof. Tobiáša

Medzi dvadsiatym a tridsiatym rokom života sme podenky. Z vajíčka cez larvu po dospelého jedinca, ktorý sa musí spáriť a zomrieť. Pretože tak to u podeniek jednoducho je. Ale ako je to v živote mladého človeka? Túži v istom období života vytvoriť rodinu, alebo sa stále bude spoliehať na rodičov či na osud? čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 2.12.2019 | Komentáre |
Batyskaf: D'epog: SÉRIE, SÉRIE, SÉRIE, SÉRIE

Divadlo a sériová výroba

Hoci Brno a Bratislavu spája nielen geografická blízkosť, ale aj kvalitné dopravné prepojenie, je spolupráca týchto dvoch (v európskom kontexte) stredne veľkých kultúrnych scén pomerne slabá. (Pričom príčiny tohto stavu by boli na samostatnú diskusiu.) Záujem preto vzbudila informácia o spolupráci bratislavského združenia Batyskaf s brnianskym divadlom D'epog. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 22.11.2019 | Komentáre | recenzia
: 21&Counting

Tělo v kontextu

Slovenský tanečník a performer Tomáš Danielis, který působí převážně v zahraničí, se v poslední době vrací i domů na Slovensko, kam přinesl, zde méně obvyklé, konceptuální „taneční“ formáty spojující tanec a myšlení. Svou lecture performance 21&Counting, která je jedním z jeho posledních projektů, avizuje jako opožděnou oslavu výročí dvaceti let své kariéry. Ve skutečnosti se však jedná o silně angažovanou performativní esej na téma manipulativního utváření reality a vnímání. čítaj viac...

Barbora Liška | 13.11.2019 | Komentáre | súčasný tanec, performancia, konceptuálne umenie