Uhol_92; Miesto M Pod knižnicou: OBJEK TY

Tinder 19. storočia alebo Schnitzlerova predvídavosť

Medziľudské vzťahy vždy boli a zrejme aj budú v centre pozornosti dramatických a divadelných tvorcov. Do diskusie o tejto univerzálnej téme vstupuje aj divadelné zoskupenie Uhol_92 so svojou najnovšou inscenáciou Objekt Ty (veľa slov o láske). Tvorivý tím na čele s dramaturgom a režisérom Petrom Galdíkom sa inšpiroval výberom jednoaktoviek o milostných vzťahoch z hier Arthura Schnitzlera Anatol a Reigen (Kolotoč). čítaj viac...

Zuzana Timčíková | 23.10.2020 | Komentáre | Uhol_92, Peter Galdík, Arthur Schnitzler
A4 - Priestor súčasnej kultúry a Projekt Batyskaf: Muž v skafandri

Zemská zotrvačnosť

Vesmír a opera majú niečo spoločné. Pri oboch môžeme pociťovať, že nás svojou komplexnosťou a veľkosťou presahujú. Slovenskému umelcovi Mirovi Tóthovi je istá miera megalomanstva v zmysle neustáleho posúvania či popierania hraníc svojská, a preto ma ani spojenie videoopery a osudu posledného muža na Mesiaci s československým pôvodom až tak neprekvapuje. Dielo Muž v skafandri však v mnohom prekonalo vžité predsudky, ktoré si spájam s nie vždy ľahko prijateľnou improvizačnou Tóthovou tvorbou, a pokorilo ich v tom najlepšom zmysle slova. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 12.10.2020 | Komentáre | Miro Tóth, súčasná opera, umenie performancie
Divadlo DPM: Útek od divočiny

Do lesa sa všetci nezmestíme

Film Into the Wild (Útek do divočiny) o mladíkovi, ktorý vymenil Walmart za divočinu a vylihovanie pred televízorom za každodenný boj o život uprostred lesov, otriasol mnohými osudmi, no dnes je ešte aktuálnejší ako v roku 2007, kedy vznikol. Na „samotu u lesa“ sa utieka vo veľkom. Vedľa pesničkárov unikajú vrcholoví manažéri, úspešní podnikatelia a vlastne všetci, ktorým rýchly život v skazenej konzumnej spoločnosti lezie krkom. Ak sa k tomu pripočíta klimatická kríza, uhoľná lobby, pandémia COVID-19 a ďalšie fenomény doby, dôvodov na izoláciu je akurát dosť. Napriek podozrivému názvu, posledná premiéra DPM – monodráma Útek od divočiny, ktorú v stupavskej Synagóge režíroval Šimon Ferstl nie je divadelný remake slávnej snímky.  čítaj viac...

Milo Juráni | 7.10.2020 | Komentáre | Divadlo DPM, ekológia
Divadlo NUDE: Pasáž 5

Pasáže zo staroby

Staroba, choroba a smrť. Tri slová, z ktorých sa rodia naše obavy a následné otázky. V každom z nás viac alebo menej drieme strach zo zdanlivo vzdialeného, avšak prirodzeného a nevyhnutného konca. Čo je staroba? Aké to je a aké to bude? Čo to presne znamená a kedy to príde? Vieme sa na to pripraviť či to dokonca skutočne prijať? A vôbec, dá sa to? Tieto témy stoja v centre pozornosti novej autorskej inscenácie Divadla NUDE pod názvom Pasáž 5. čítaj viac...

Nora Ibsenova | 30.9.2020 | Komentáre | Divadlo NUDE, staroba
Odivo: Svetlonos

Dlhoočakávaná bábková inscenácia!

Denne počúvame o dlhoočakávaných filmoch či muzikáloch. Ale asi ste ešte nečítali bombastický titulok o dlhoočakávanej bábkovej inscenácii. Bábkové divadlo nie je masovou záležitosťou. Ešte stále mnohí trpia predsudkami a spájajú si ho len s detským publikom a maňuškami. Pod označenie „bábkové divadlo“ však dnes patrí široká škála často experimentátorskej a novátorskej tvorby pre všetky vekové kategórie. Medzi tých, ktorí s bábkami dokážu fascinujúco pracovať, patrí aj Ivan Martinka a členky zoskupenia Odivo – Mária Danadová a Monika Kováčová. Spoločne viac než rok pripravovali „multimediálnu performanciu“ Svetlonos. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 23.9.2020 | Komentáre | bábkové divadlo, Odivo, Ivan Martinka
mimoOs & ZDRUHESTRANY: DIARIES OF TOUCH

Možné podoby dotýkania (sa)

Chorvátska choreografka a performerka Sonja Pregrad považuje dotyk za jeden z najsilnejších vnemov a vo svojich projektoch ho dlhodobo skúma. Tanec je pre ňu najmä „dotýkaním sa vecí“ a telo „zbierkou dotykov“. V Bratislave pred dvoma rokmi viedla workshop s názvom The Diaries of HOW, v ktorom sa zaoberala zmyslovosťou a citlivosťou tela či pohybom ako artikuláciou predĺženého dotyku. Tentoraz s performermi a performerkami z umeleckých kolektívov mimoOs a ZDRUHESTRANY spoluvytvorila dielo Diaries of Touch, ktoré je neverbálnym zápisom rôznych podôb dotýkania sa a dotykových skúseností. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 8.9.2020 | Komentáre | umenie performancie, súčasný tanec, mimoOs, ZDRUHESTRANY, Nu Dance Fest
Med a prach: OUTSIDE THE BOX 01

Za hranice svého časoprostoru

„Thinking outside the box“ – myslet jinak, dívat se z nové perspektivy. Tento slovní obrat funguje obrazně ve významu „mimo dané škatulky“. S trochou fantazie si jej lze představit i fyzicky, tedy jako člověka pohybujícího se (jak blízko k sobě mohou mít pohyb a myšlení) a jednajícího mimo ohraničený prostor. V koprodukci s brněnskou dramaturgicko-produkční platformou Terén byla v druhé polovině července uvedena premiéra performativní hudební kompozice OUTSIDE THE BOX 01, nového projektu slovenského uměleckého uskupení Med a prach. čítaj viac...

Barbora Liška | 28.8.2020 | Komentáre | Med a prach, Terén
Divadlo Letí: Greta

Náš dům je v plamenech a my šli do divadla

Pražské Divadlo Letí už patnáct let objevuje pro české publikum současnou dramatiku, otevírá nelehká, ale o to aktuálnější témata a nebojí se ohledávat rozostřené hranice mezi neoblíbeným a tabuizovaným. Je bezesporu divadlem generační výpovědi svých kmenových tvůrců, jejichž vidění světa je zpravidla jasně čitelné. Na zatím poslední inscenaci Greta spolupracovali tvůrci spjatí s divadlem od jeho vzniku v roce 2005 – režisér Marián Amsler a dramaturgyně Marie Špalová. Inscenace sice dokonale zapadá do ambiciózního dramaturgického plánu divadla, zároveň je ale poměrně problematická. čítaj viac...

Adéla Vondráková | 22.7.2020 | Komentáre | Divadlo Letí, Marián Amsler, Greta Thunberg, klimatická kríza
Bytie 2 (foto Ľ. Kotlár)
Štúdio 12: Bytie 2

Za Bohom treba letieť

Petra Fornayová sa po desiatich rokoch vrátila k ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi. A to príznačne v priestore Štúdia 12, kde v roku 2010 účinkovala v inscenácii jeho hry Júl (réžia Alena Lelková). Tentokrát Fornayová nevystupuje ako interpretka, ale ako režisérka – pod hlavičkou združenia Príchod Godota v koprodukcii so Štúdiom 12 vo februári uviedla inscenáciu jeho hry Bytie 2. čítaj viac...

Marek Godovič | 23.4.2020 | Komentáre | ruská dráma, Ivan Vyrypajev, Petra Fornayová, Príchod Godota
Medzi túžbou a smrťou (foto N. Knap)
Nový priestor: Medzi túžbou a smrťou

Od dotyku so smrťou k naplneniu túžob

Premiéra diela Kataríny Brestovanskej s názvom Medzi túžbou a smrťou sa uskutočnila pár dní predtým, ako koronavírus na neurčito pozastavil všetky kultúrne podujatia a čiastočne aj naše životy. Síce sme si v ten piatkový marcový večer už nepodávali ruky, ale netušili sme, že existenciálna ťažoba, ktorá na nás v niektorých častiach predstavenia padala, sa onedlho stane súčasťou nášho každodenného bytia. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 9.4.2020 | Komentáre | performancia; súčasný tanec, Nový priestor, Pistoriho palác