: 21&Counting

Tělo v kontextu

Slovenský tanečník a performer Tomáš Danielis, který působí převážně v zahraničí, se v poslední době vrací i domů na Slovensko, kam přinesl, zde méně obvyklé, konceptuální „taneční“ formáty spojující tanec a myšlení. Svou lecture performance 21&Counting, která je jedním z jeho posledních projektů, avizuje jako opožděnou oslavu výročí dvaceti let své kariéry. Ve skutečnosti se však jedná o silně angažovanou performativní esej na téma manipulativního utváření reality a vnímání. čítaj viac...

Barbora Liška | 13.11.2019 | Komentáre | súčasný tanec, performancia, konceptuálne umenie
: FROM BEHIND HORIZONS, INDIGO

Hľadanie stratených tvarov

Tanečný duet From behind Horizons, Indigo je výsledkom niekoľkomesačnej spolupráce slovenskej tanečníčky Roberty Legros Štěpánkovej so švajčiarskou umelkyňou Giannou Grünig. Dielo je špecifické tým, že skrz choreografiu je tu možné vnímať intímnu spoveď dvoch žien, ktorá priznane komunikuje s architektúrou konkrétneho priestoru. V prípade premiéry v Nitre to bol starý funkcionalistický dom Kollmannovcov. čítaj viac...

Simona Baková | 4.11.2019 | Komentáre | súčasný tanec; site specific
Slovenské národné divadlo: Dnes večer nehráme (foto R. Dranga)
Slovenské národné divadlo: Dnes večer nehráme

Hráme, že nehráme alebo angažovanie naoko

Druhé hosťovanie českého režiséra Jiřího Havelku v Činohre SND nieslo so sebou nemalé očakávania. Po Elitách by to mohol byť ďalší titul, ktorý dokáže otvoriť diskusiu o tom, ako sme sa vyrovnali so spoločenským prelomom pred tridsiatimi rokmi a kam sme sa za ten čas dokázali posunúť. Ako to ale dopadlo? čítaj viac...

Zuzana Ferusová | 31.10.2019 | Komentáre | Slovenské národné divadlo
Prvý plán: Fake It Till You Make It

#svadbujeme

Ešte donedávna som bola vo veku, keď sa moji rovesníci ešte neženili/nevydávali. Ale dnes... V každom prípade, vtedy ma pravidelne zvykla prepadnúť obrovská chuť ísť na svadbu. Prejsť si všetkými tými trápnosťami a priznávam, najmä sa bez výčitiek vytancovať na hity ako Dlouhá noc. Divadelné zoskupenie Prvý plán vytvorilo priestor pre ľudí s podobnými potrebami, a to v podobe imerznej inscenácie Fake It Till You Make It. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 20.9.2019 | Komentáre |
Divadlo Astorka Korzo '90: Komúna

Komúna a jej krehké vzťahy

Dokáže prežiť vysnívaný ideál stretnutie s realitou? A čo je viac – komúna alebo rodina? Odpoveďou môže byť aj bonmot jedného z filmových kritikov, ktorý si pri recenzovaní filmovej Komúny upravil známe slovné spojenie „Home is where your heart is“ na „Home is where the hurt is.“ čítaj viac...

Barbora Gvozdjaková | 17.9.2019 | Komentáre |
Nové divadlo (Dom Matice slovenskej Nitra): Slovensko v obrazoch

Naturizmus: výlučne literárny fenomén?

Diela prózy naturizmu sa na slovenských javiskách neobjavujú často. Dôvodom je najmä ich výrazná naratívnosť, ktorá spočíva v početných opisoch prírody, v intenzívnej prítomnosti nadprirodzených javov či v snahe autorov popísať ťažko uchopiteľné poryvy ľudskej duše. Transformácia jednotlivých príbehov do konkrétneho divadelného jazyka je tak problematická pre ich abstraktný charakter. Jeho základom je striedanie reality a sna, či dôraz na prepojenie vnútorného sveta človeka s vrtkavou prírodou.  čítaj viac...

Lucia Šmatláková | 8.7.2019 | Komentáre |
Modrý salón a per. ART: Morena

Jedna druhej riekla

Autorská inscenácia Morena sa zaryje pod kožu nejednému mladému človeku pred tridsiatkou a tesne po nej. Asi každému, kto okrem „obyčajne-pracovného“ života rieši svoje krátko či dlhšie trvajúce vzťahy a ich perspektívy/neperspektívy.  čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 3.5.2019 | Komentáre |
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Hlava XXII

Ako chutí sloboda?

Hlavu XXII prinášajú na javisko nitrianskeho Divadla Andreja Bagara režisér Ján Luterán spolu s dramaturgom Mirom Dachom. Zamerali sa na praktiky vojenskej mašinérie, ktorá má priamy vplyv na správanie ľudí. V inscenácii môžeme nájsť paralely so súčasnosťou.  čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 14.3.2019 | Komentáre | vojna, absurdita, človek
Slovenské národné divadlo: Štvorec

Štvorec ako nevyužitý priestor

Napriek nedostatkom inscenácie, nemožno dramaturgii divadla uprieť odvážny a netradičný výber predlohy s aktuálnymi a najmä polarizujúcimi témami. Hoci Štvorec nie je viac ako divadelný prepis filmovej verzie, na našu divadelnú scénu patrí. čítaj viac...

Barbora Gvozdjaková | 12.3.2019 | Komentáre |
HaDivadlo: Maloměšťáci

Apel jako z plakátu

Po dvou „restech“ z minulého roku uvedlo brněnské HaDivadlo svou 44. sezónu s mottem „Práce“ premiérou inscenace hry Maxima Gorkého Měšťáci, v úpravě pod názvem Maloměšťáci. Režisér Ivan Buraj tu využívá realistické drama jako prostředek kritiky antropocentrického chápání světa a zahleděnosti společnosti do vlastních záležitostí, čímž se snaží upozornit na bezohlednost vůči společnému životnímu prostředí. Zdá se však, že v tomto případě neapeluje ani tolik inscenace jako spíše její tvůrce. čítaj viac...

Barbora Liška | 31.12.2018 | Komentáre | HaDivadlo