HaDivadlo: K antropocénu

Fuck the flower!

Štúdiový autorský projekt K antropocénu dramaturga Matěja Nytru a režiséra Vojtěcha Bártu možno najpresnejšie definovať ako experimentálnu esej, ktorá sa zaoberá predovšetkým krízou súčasnej ekológie. Inscenácia vznikla v rámci sezóny s názvom Věčný návrat – krize budoucnosti a zapadá do jej dramaturgie predovšetkým aktivistickým potenciálom. čítaj viac...

Miroslav Lukačovič | 23.5.2018 | Komentáre |
OZ 9 múz: Predmestie

Niekde začať treba, no z Predmestia je to do centra naozaj ďaleko

Dnes už žiadna jasná hranica medzi neprofesionálnou a profesionálnou scénou neexistuje. Narušil ju najmä vzrastajúci fenomén nezávislých divadelných zoskupení. Závisí len na samotných tvorcoch, kam sa rozhodnú zaradiť. Stačí sa pozrieť na to, s koľkými absolventmi divadelnej fakulty začínalo GUnaGU, či koľko ich aktuálne pôsobí v SkRATe. Aj zloženie inscenačného tímu inscenácie Predmestie, ktoré tvorí len pár profesionálnych divadelníkov, vyvoláva otázku, či ho zaradiť medzi profesionálnu scénu alebo medzi voľnočasové aktivity jeho členov. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 11.5.2018 | Komentáre |
HaDivadlo: Náměsíčníci (imitace a tušení)

Niečo sa musí stať!

Autorská adaptácia románovej trilógie rakúskeho spisovateľa Hermanna Brocha očaruje štruktúrou, možnými interpretáciami, ale hlavne aktuálnosťou. Sme však pripravení na vnímanie zložitých filozofických konceptov v dobe rozpadajúcich sa hodnôt? čítaj viac...

Miroslav Lukačovič | 10.5.2018 | Komentáre |
Ticho a spol., PRAKTIKÁBEL: U Kata

Ticho U Kata

V divadle Ticho a spol. sa nedávno rozhodli pre razantný krok – dať priestor mladým, ešte neetablovaným tvorcom na prezentáciu svojej práce. čítaj viac...

Mário Drgoňa | 6.4.2018 | Komentáre |
Uhol_92: Hranice_92

Ako je to s hranicami

Ja viem, pokiaľ ste už párkrát boli v divadle, vety o „generačnej výpovedi“ vo vás vyvolajú miernu dávku chápavého nadhľadu. V tieni genocídy v Rwande a niekoľkých občianskych vojen na území bývalej Juhoslávie však dokázalo Slovensko vychovať prvú skutočne svoju a skutočne slobodnú generáciu. Tá sa narodila do sveta, v ktorom tabuľa Petržalka – Berg predstavovala niečo ako časopriestorový portál do paralelného vesmíru. Vysokoškolské diplomy už jej príslušníci dostávajú v situácii, keď žijú v podstate rovnaké životy ako ich rovesníci v Tallinne, Záhrebe či Lisabone. Budovanie demokratického a samostatného Slovenska sa stretlo s globalizáciou, jediným obmedzením zostala kvalita internetového pripojenia. Osobné výpovede ľudí okolo tridsiatky teda predstavujú pomerne zaujímavý materiál na spracovanie. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 27.3.2018 | Komentáre |
Barbora Debnárová, RRRR+A: Uroboros

Ja som taký nerozhodný! ... alebo nie som?

Filozofické hlavy hľadajú odpoveď na kvintesenciu konfliktu (vnútorného či medziľudského) už tisícky rokov. Uchyľujú sa do samoty jaskýň, žiadajú o štipendiá, píšu traktáty na toaletný papier... Umelci však majú oproti nim istú výhodu – ich interpretácia vie byť (aspoň) senzoricky príťažlivá. čítaj viac...

Jakub Molnár | 22.3.2018 | Komentáre |
Štúdio 12: Autopilot

V kolobehu (ne)aktivity

Ten moment, keď naše prepchaté vedomie dáva čiastočnú výpoveď, prispôsobuje sa tlaku vonkajších očakávaní, a duša je o niekoľko míľ pozadu. Vtedy je vhodné vystúpiť z rýchlika života a počkať ju, kým nás dobehne. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 15.3.2018 | Komentáre | súčasný tanec, performance, audiovizuálny projekt
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Ľudia, miesta a veci

Keď padáme pod nánosom závislostí

Britský dramatik Duncan Macmillan vo svojich hrách nastoľuje aktuálne problémy, ktoré rezonujú v médiách, ale nie sú často predmetom záujmu v divadle. Napríklad v hre Pľúca (inscenovala sa nedávno aj u nás, v priestore Trezor Divadla Astorka) konfrontuje vzťah mladých ľudí, ktorí zvažujú možnosť stať sa rodičmi, s celosvetovými ekologickými problémami. V hre Ľudia, miesta a veci, ktorá zaznamenala raketový úspech hneď po premiére v National Theatre v Londýne v roku 2015, sa zas zaoberá problémom závislosti. čítaj viac...

Marek Godovič | 27.2.2018 | Komentáre | Divadlo Andreja Bagara, súčasná dráma, Duncan Macmillan
Debris Company, Divadlo Pôtoň, Sláva Daubnerová, Med a prach, Bátovce: Miracles

Rekapitulácia zázrakov

Čo je esenciou zázraku? Čo treba, aby sa udial? Stačí byť v správnom čase na správnom mieste? Treba v neho veriť? Alebo sa zázraky dejú denne, na počkanie, len si ich stačí všimnúť? čítaj viac...

Martina Mašlárová | 13.1.2018 | Komentáre | autorské divadlo, koprodukcia, nezávislé divadlo
Slovenské národné divadlo - Modrý salón: Kabaret normalizácia alebo Modlitba pre Martu

Ako mocných vystrašila jedna (ne)obyčajná pieseň

Neutíchajúci pocit, že sa naša spoločnosť stále nedokázala poučiť zo svojej nelichotivej histórie, je východiskom pre narastajúce množstvo umeleckých reflexií osudov ľudí, ktorí ani v najväčších sociál čítaj viac...

Lucia Šmatláková | 30.12.2017 | Komentáre | angažované divadlo, autorské divadlo, hudobné divadlo, Marta Kubišová