MLOKi
MLOKi a iní maldí kritici sa vyjadrujú k svojej účasti na ankete DOS-ky 2014

A ty si prečo (ne)hlasoval/a na DOS-ky 2014?

Anketa Dosky (teda vlastne DOS-ky – divadelné ocenenia sezóny) okolo seba tento rok vyvolala rozruch v dvoch etapách. Prvým momentom bolo zverejnenie nominácií, v ktorých sa objavil výber inscenácií a tvorcov prezrádzajúci neveľký záujem hlasujúcich o divadelné dianie mimo bratislavského regiónu. Samotné vyhlásenie už potom veľkým prekvapením nebolo. Druhú vlnu vzrušenia okolo ankety už tradične vyvolalo zverejnenie hlasovania. Záznam z priameho prenosu si môžete pozrieť v archíve RTVS, prehľad ktorý z kritikov ako hlasoval, zverejnili organizátori na stránkach Divadelného ústavu. My sme sa opýtali mladých kritikov, prečo (ne)hlasovali oni.

Miloslav Juráni (nehlasoval)

V ankete Dosky som tento rok nehlasoval. Pocítil som výčitky, že množstvo inscenácií, ktoré som videl, skrátka nedostačuje. Napriek tomu, že som absolvoval všetky väčšie plus jeden menší divadelný festival, ostal som trochu na vážkach. Nevidel som jednu kľúčovú inscenáciu z SND a asi ďalších XY z rôznych menších samosprávnych či nezávislých divadiel. Priznám sa, že keby som vedel ako to celé dopadne, konal by som inak. Divadelný Bratislavocentrizmus totiž vôbec nie je na mieste. Nechcem povedať, že niekto z ocenených by si cenu nezaslúžil, chcem len povedať, že nominácie mali (podľa mojich osobných kritérií) vyzerať celkom inak. Na druhej strane, po bitke je každý generál. Ceny sú odovzdané a výsledok podporí širšiu diskusiu o našej najprestížnejšej divadelnej cene.

Zuzana Šnircová (nehlasovala)

V ankete Dosky som nehlasovala, pretože som mala pocit, že som nevidela veľa dôležitých premiér sezóny od Košíc až po Bratislavu. Nemala som toľko času na cestovanie a mapovanie divadelného terénu, tak ako by som chcela. Mám potrebu vidieť viac inscenácii z rôznych divadiel, aby som mohla s čistým svedomím dať niekomu hlas. A stále mám pocit, že som ešte mladá v názoroch. Možno keby bola kategória Cena mladej kritiky, alebo niečo v tom duchu. Zároveň si myslím, že sa ceny Dosky preceňujú. Stále zabúdame na to, že je to anketa, do ktorej sa pozývajú ľudia na základe akéhosi kľúča. Čiže je to iba dobrovoľné anketové hlasovanie. Neschádza sa odborná komisia, neposudzuje, nehodnotí, nediskutuje. Jednoducho to nie je Olivier Awards, ani Oscar, ani Nobelova cena… Je to len Doska, ktorá postráda svoju Antidosku. Lebo tam, kde sa hlasuje za najlepšie, malo by sa hlasovať aj za najhoršie.

Katarína Cvečková (nehlasovala)

Tento rok som sa zdržala hlasovania v ankete Dosky z podobných príčin ako veľa iných slovenských kritikov a kritičiek. Nielenže som nevidela veľa nových inscenácii, ale – a teraz sa hanebne priznávam – nevidela som takmer nič z minulej sezóny v SND. Na jednej strane ide o môj vlastný alibizmus či časovú tieseň, na strane druhej ide o vypredané sály divadiel (a teda žiadne voľné miesta pre kritikov). Každopádne to bolo dobré aspoň pre jednu vec – po tomto ročníku som pevne rozhodnutá navštíviť túto sezónu čo najviac premiér a nielenže budem hlasovať v budúcom ročníku, ale pokúsim sa (spolu s ďalšími kritickým aktivistami) postarať aj o to, aby sa princíp hlasovania i samotného ocenenia aspoň určitým spôsobom zmenil.

Martina Mašlárová (nehlasovala)

Nehlasovala som preto, prečo (takmer) všetci nehlasujúci. Lebo človek má istú predstavu o tom, za akých okolností má alebo nemá nárok vyjadriť sa, jednou z morálnych podmienok pre hlasovanie do Dosák je pre mňa zhliadnutie maximálneho množstva inscenácií, ktoré by teoreticky mohli na cenu ašpirovať. To sa mi tento rok nepodarilo, hoci som chcela – vedela som, že napr. Láskavé bohyne mnohí chvália a ja som ich nevidela, nevidela som Karpatský thriller, Leni, Kapitál, Desatoro… Čo som videla a za čo by som v rôznych kategóriách určite hlasovala, bola martinská Europeana a Les, bátovská Krajina nepokosených lúk či trnavská Trnavská skupina. Ale súhlasím s Katkou – rozčarovanie z výsledkov tohoročnej ankety je pre mňa impulzom k zmene, zatiaľ sa snažím obiehať premiéry a posnažíme sa aj o zmenu väčšieho rozsahu.

Matej Moško (nehlasoval)

Pre mňa je nehlasovanie na Doskách už vlastne tradíciou. Prvý krát som nehlasoval, pretože som toho v divadle nevidel dosť. Jednoducho by som sa po hlasovaní nemohol ostatným divadelníkom pozerať do očí. V tie ďalšie ročníky som toho videl stále menej a menej. Ak by som teda zrazu začal hlasovať, nemohol by som sa pozrieť do očí už ani sám sebe. Či budem hlasovať budúci rok? Asi iba ak sa zmení spôsob hlasovania. Vedel by som si pozrieť predstavenia a vybrať finalistov napríklad z prideleného regiónu. To by som zvládol. Keďže je to ale iba moja predstava, nechám to tak. Tí, čo hlasovali, pravdepodobne mali čas všetko stihnúť, a preto vyhrali tí najlepší. Využijem však túto príležitosť a moju mločiu žabu za objav roka posielam Prešovskému národnému divadlu za skvelý štart nového divadla s inscenáciou Single Radicals.

Karol Mišovic (hlasoval)

Prečo som hlasoval v Doskách? Vyštudoval som teatrológiu, aktívne sa venujem divadlu a snažím sa chodiť do divadla po celom Slovensku. Aj keď, pravdaže, aj ja mám svoje dlhy. Menované dôvody ma vždy presvedčia, aby som sa zúčastnil hlasovania, ktoré zároveň beriem ako honor. Vždy ma totiž poteší, že niekoho zaujíma môj názor. Možno to je sebaklam (veď často hlasujú ľudia, ktorí s divadlom majú pramálo spoločné), ale ja sa o tom každý rok snažím presvedčiť.

P. S.: Na veľkú väčšinu inscenácií cestujem na svoje vlastné útraty. To len, aby som teda vyvrátil jednu zavádzajúcu informáciu, ktorá sa vynorila v médiách, že totiž zamestnanci Divadelného ústavu si chodia hore-dole po Slovensku, lebo to majú financované. To je tak, keď nie je niekto dobre informovaný.

Miro Zwiefelhofer (hlasoval)

Hlasoval som v Doskách, pretože: 1 – Si myslím, že som videl počas uplynulej sezóny dostatočné množstvo inscenácii na to, aby som objektívne dokázal posúdiť kvalitu minulej sezóny. 2 – Som dostatočne erudovaný, aby som dokázal posúdiť ich význam v kontexte sezóny. 3 – Dosky majú milióny chýb, stále sú však najrelevantnejšou divadelnou anketou na Slovensku. 4 – Budem veľmi rád, keď vznikne relevantnejšia anketa, neviem, o žiadnej prekážke, ktorá by v tom ľuďom bránila. 5 – Uvedomujem si dôvod, prečo táto anketa vznikla. 6 – Hoci je negatív tejto ankety obrovské množstvo, stále nad nimi prevládajú pozitíva. 6 – V kontexte bodov, ktoré som spomenul, považujem za česť, že som oslovený do tejto ankety hlasovať.

Lucia Lejková (nehlasovala)

V ankete Dosky som zatiaľ nehlasovala ani raz, hoci ma jej tvorcovia už viackrát oslovili a ich dôveru si vážim. Doteraz sa mi ale nepodarilo vidieť dostatok premiér danej sezóny nato, aby som mohla rozhodovať o tom najlepšom v rámci celoslovenskej produkcie. Podobne i v sezóne 2013/2014, kedy medzi ocenenými bodovali najmä bratislavské scény, som paradoxne videla viac premiér mimobratislavských divadiel. S novou sezónou si však dávam predsavzatie, že sa polepším!

Redakcia MLOKi

MLOKi tvorí skupina divadelných profesionálov – kritikov a kritičiek divadelného umenia. Kľúčovým projektom združenia je internetový časopis mloki.sk.