Malá Inventura 2019 vol. 3: Spoločensky, politicky aj osobne

Pražský festival Malá Inventura aj tento rok predstavil to najnovšie z českého nezávislého divadla. „Všehodžús“ tvorcami zvolených tém a ich scénických spracovaní bol (najmä pre slovenského diváka) už tradične závideniahodne pestrý. V reportáži sa zameriam na tri diela uvedené v druhej polovici festivalového programu, ktoré sa sústreďujú na rozdielne sféry našich životov. Všetky pritom veľmi trefne diagnostikujú a svojou podstatou reflektujú realitu a jej problémy.  čítaj viac...

Barbora Forkovičová | 19.5.2019 | Komentáre | Malá inventura

Malá inventura 2019 vol. 2: Divadlo v ére robotov

Malá inventura je jeden z tých festivalov s osobitou atmosférou, na ktoré človek nechodí s prehnanými očakávaniami, ale rád sa nechá prekvapovať divadlom (použime pre túto chvíľu tento nepresný pojem), ktoré je často bizarné a prekračuje hranice. Jeden z českých kolegov kritikov mu kedysi priradil terminus technicus – „divné divadlo“. Podujatia ako tento pražský festival pravidelne spochybňujú naše myslenie o divadle v akýchkoľvek preddefinovaných kategóriách. Narúšajú našu snahu porozumieť videnému ako štruktúre, ako predvádzaniu zloženému z elementov, ktoré môžeme viac či menej chápať a uchopiť racionálne pomocou nástrojov analýzy. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 11.5.2019 | Komentáre | Malá inventura

ČTP 2019 - 2. deň (No. 2)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete prečítať o predstaveniach Medúza, Everywhen, The Watcher, SAME SAME. Autorkami a autorom textov sú: Klaudia Klembarová, Kamila Hrnčířová, Barbora Forkovičová a Jakub Molnár. čítaj viac...

Redakcia MLOKi | 26.4.2019 | Komentáre | Česká taneční platforma, workshop, súčasný tanec

ČTP 2019 - 2. deň (No. 1)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete prečítať o predstaveniach Medúza, Everywhen, The Watcher, SAME SAME. Autorkami textov sú: Simona Baková, Diana Pavlačková, Ivana Hlubinová a Klára Melišíková. čítaj viac...

Redakcia MLOKi | 25.4.2019 | Komentáre | Česká taneční platforma, workshop, súčasný tanec

ČTP 2019 - 1. deň (No. 2)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete opäť prečítať o predstaveniach LeŤ, FAUNUS, Nepřestávej a Constellations II. Time for Sharing. Autorkami a autorom textov sú: Simona Baková, Klára Melišíková, Klaudia Klembarová a Jakub Molnár. čítaj viac...

Redakcia MLOKi | 9.4.2019 | Komentáre | Česká taneční platforma, workshop, súčasný tanec

ČTP 2019 - 1. deň (No. 1)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete prečítať o predstaveniach LeŤ, FAUNUS, Nepřestávej a Constellations II. Time for Sharing. Autorkami textov sú: Kamila Hrnčířová, Ivana Hlubinivá, Barbora Forkovičová a Diana Pavlačková. čítaj viac...

Redakcia MLOKi | 8.4.2019 | Komentáre | Česká taneční platforma, workshop, súčasný tanec, performancia

Malá inventura 2019 vol. 1: Cesta vpred je o prehodnocovaní (dva rituály a jeden ruch)

Tematizovanie riportu zo 17. ročníka Malej inventury by sa mohlo javiť ako nezámerné zjednodušovanie celého podujatia i toho, čo reprezentuje. Organizátori sa tematickým heslám a festivalovým sloganom skôr vysmievajú a uvedomujú si pluralitu súčasnej divadelnej scény. Aj keď sa zdá, že filozofiou pražského festivalu je sumarizácia toho najnovšieho (čítaj najprogresívnejšieho) divadla, chýba tu kritérium, v akých hraniciach sa ono „nové divadlo“ (ak na túto terminológiu pristúpime) pohybuje a či by vôbec mali byť nejaké hranice požadované. Niektoré časti programu skôr naznačovali, že nové divadlo hlása koniec inovácií a že stále zotrvávame v postmodernom vákuu. Ide o zámerný festivalový „úškľabok“ alebo sa divadlo nevie vymaniť zo svojej recyklácie? čítaj viac...

Jakub Molnár | 3.4.2019 | Komentáre | Malá inventura, Handa Gote

4+4 dny v pohybu očami Jakuba Molnára No.2

Mnohé z dnešnej umeleckej tvorby prezrádza, že pachtenie sa za inakosťami (ako typický trend moderny) sa stalo rozšíreným stereotypom. Aj ten však pomaly ustupuje. Niekdajšie normatívne poetiky už nepotrebujeme nevyhnutne negovať, ale radšej si z ich inventára vyberáme, skladáme, recyklujeme, kombinujeme. To už je verejne známa a akceptovaná tendencia. Popritom je už dlhšie módnou záležitosťou aj téma prekračovania individuálnych hraníc (ako prejav osobnej inakosti) – „Ja“ verzus „Vy“. Oba prístupy síce ešte generujú nové nápady a riešenia spoločenských neduhov, z nutkania prekročiť vlastný tieň sa však na súčasnej tanečnej a performatívnej scéne už pomaly stáva rozvarená ponožka. čítaj viac...

Jakub Molnár | 25.3.2019 | Komentáre | 4+4 dny v pohybu

Ne Dutroux, ale divadlo

Pražský divadelní festival německého jazyka 2018 společně s Festivalem Akcent přivezl do Divadla Archa projekt Five Easy Pieces švýcarského režiséra Milo Raua, který zde tematizuje kauzu pedofilního sériového vraha Marca Dutrouxe. Již v této dva roky staré práci Rau formuluje teze, které nyní sepsal v Gentském manifestu pro divadlo NTGent, kde se stal v září intendantem. čítaj viac...

Jan Doležel | 5.3.2019 | Komentáre | Pražský divadelní festival německého jazyka, CAMPO

Thank you, Next No.2

Festival Next je o experimente, pokuse a omyle, o novom pohľade a snahe upriamiť ho na to, čo dokáže byť inovatívne a prínosné pre akademické i laické publikum. Na Slovensku nemá konkurenciu a v tom tkvie aj jeho problém.  čítaj viac...

Veronika Kubanková | 15.2.2019 | Komentáre | Next Festival