Štúdio 12: Søren Kierkegaard

Dosť filozofie, málo života

Ako sa má človek vymaniť z okov fatalizmu a prijať, že sloboda existuje nezávisle od jeho vôle? Sloboda, ktorá neznamená len povinnosť voľby, ale súčasne priznáva jej ťažobu? Tieto otázky sú nosnou tézou inscenácie o živote, tvorbe a filozofii dánskeho filozofa a predchodcu existencialistov Sørena Kierkegaarda. čítaj viac...

Martina Beňová | 10.10.2018 | Komentáre | filozofia, životopisná dráma, dokumentárne divadlo
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Mechanický pomaranč

Rozkolísaný pomaranč

Anthony Burgess sa v románe Mechanický pomaranč, ktorý napísal v 60. rokoch 20. storočia, zaoberal budúcnosťou a tým, aký dopad môže mať na ľudí zdokonaľovanie vedy. Hlavným motívom je náprava človeka prostredníctvom modernej psychoterapie, ktorá má definitívne skoncovať so zlým správaním. V inscenácii Alexovi do hlavy nainštalujú čipy, ktoré ho majú normalizovať. Pri každom negatívnom nervovom vzruchu ho paralyzujú alebo dokonca „vypnú.“ čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 8.10.2018 | Komentáre | násilie, dynamika, budúcnosť
Uhol_92, Venuše ve Švehlovce: vNořen

Feminizmus otevřen

S druhou sériou Handmaid´s Tale prišla inscenácia vNořen! Žijeme v dobe, keď je rovnoprávnosť mužov a žien už samozrejmosťou. Alebo nie? Inscenácia polemizuje s novou vlnou proti-feminizmu, reaguje na súčasné spoločenské témy (MeToo, esej Chimamandy Ngozi Adichie a kampaň Dior „We should all be feminists“) a zobrazuje súčasný stav spoločnosti, v ktorej sa všetko zdá byť už vyriešené. Do tejto polemiky vstupuje s otázkami, aký je skutočný stav zdanlivej reality a či sa teória o slobode nestane len ďalšou totalitou. Práve otvorené názorové impulzy sú najväčším prínosom inscenácie. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 25.9.2018 | Komentáre | feminizmus
Divadlo Aréna: #dubček

#alexanderdubcekblizsieknam

Klimáčkov text sa snaží nazrieť do obdobia politického pôsobenia Dubčeka, nie historicky, ale s nadhľadom mladej generácie, ktorá ho pozná už iba z učebníc, fotiek či rozprávania. Ani renomovanému  dramatikovi, akým je Klimáček, sa ale snaha zblížiť  s mladou generáciou po jazykovej stránke zo začiatku nedarí. Jeho hra v úvode nehovorí jazykom mladých, aj keď sa o to pokúša. čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 10.8.2018 | Komentáre | socializmus, Dubček, mladí
Ticho a spol.: The 24 Hour Plays

„Deň po“ v divadle?

Pri slovnom spojení „deň po“ sa každému z nás vybavia rozličné asociácie – deň po štátniciach, deň po prečítaní Pána prsteňov, deň po opici... Len málokto však tuší, že „deň po“ môže nastať v priestoroch divadla, s neznámymi ľuďmi, ale jasnými inštrukciami. Zrazu táto fráza nadobúda nový kontext, a preto je mimoriadne zaujímavé odhrnúť pomyselnú oponu a nastaviť zrak, telo a vôbec celé „psychofyzično“ dvadsaťštyrihodinovému dobrodružstvu. čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 16.7.2018 | Komentáre |
Prešovské národné divadlo: Cesta hrdinov

Neobchádzajte Prešov

V zatiaľ oficiálne neotvorenom kultúrnom centre Stromoradie v piatok 29. júna 2018 bez účasti papalášov prestrihlo Prešovské národné divadlo pásku Ceste hrdinov od Michaely Zakuťanskej. Ide o piatu premiéru PND – divadla, ktoré rastie a dozrieva so svojimi aktuálne zhruba tridsaťročnými divákmi. Divadla, ktoré prešlo dlhú cestu od stratených Single radicals, až kým sa dostalo na Cestu (hľadajúcich sa) hrdinov. čítaj viac...

Matúš Marcinčin | 4.7.2018 | Komentáre | Cesta hrdinov SNP, ponevierači, obchvat
Fakulta architektúry STU, Kotolňa: Strachopudi

Čoho sa máme báť?

Ambícia pracovať v divadle so žánrom hororu je neobvyklá a o to zaujímavejšia, no napriek tomu zostali Strachopudi Divadla Petra Mankoveckého iba lineárnym divadelným zážitkom. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 3.7.2018 | Komentáre | horor, vlk, strach, sranda, site specific
Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene: Denník Anny Frankovej

Nová Anna Franková

Nie, nebojte sa – či skôr, netešte sa – na Slovensku nevznikla ďalšia dramatizácia Denníka Anny Frankovej. Ale pekne poporiadku. čítaj viac...

Karol Mišovic | 29.6.2018 | Komentáre |
HaDivadlo: K antropocénu

Fuck the flower!

Štúdiový autorský projekt K antropocénu dramaturga Matěja Nytru a režiséra Vojtěcha Bártu možno najpresnejšie definovať ako experimentálnu esej, ktorá sa zaoberá predovšetkým krízou súčasnej ekológie. Inscenácia vznikla v rámci sezóny s názvom Věčný návrat – krize budoucnosti a zapadá do jej dramaturgie predovšetkým aktivistickým potenciálom. čítaj viac...

Miroslav Lukačovič | 23.5.2018 | Komentáre |
OZ 9 múz: Predmestie

Niekde začať treba, no z Predmestia je to do centra naozaj ďaleko

Dnes už žiadna jasná hranica medzi neprofesionálnou a profesionálnou scénou neexistuje. Narušil ju najmä vzrastajúci fenomén nezávislých divadelných zoskupení. Závisí len na samotných tvorcoch, kam sa rozhodnú zaradiť. Stačí sa pozrieť na to, s koľkými absolventmi divadelnej fakulty začínalo GUnaGU, či koľko ich aktuálne pôsobí v SkRATe. Aj zloženie inscenačného tímu inscenácie Predmestie, ktoré tvorí len pár profesionálnych divadelníkov, vyvoláva otázku, či ho zaradiť medzi profesionálnu scénu alebo medzi voľnočasové aktivity jeho členov. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 11.5.2018 | Komentáre |