: NO ON

Momentálne, neviditeľné a napriek tomu prítomné ONO

Tvorkyne a tvorcovia charakterizujú NO ON ako organický tvorivý proces alebo aj performatívny koncert. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 23.11.2020 | Komentáre |
Yuri Korec a kol.: Sapiens Territory (foto C. Bachratý)
: SAPIENS TERRITORY

Čo naviguje naše telá?

Na základe čoho si vyberáme miesto v hľadisku? Čo naviguje naše telá? Túžime po pocite privilegovanosti prvého radu alebo je nám napätie z možnej interakcie nepríjemné a volíme úkryt v dave ostatného obecenstva? Sapiens Territory nám možnosť voľby v podstate neponúka. Iba jej ilúziu. Scéna, ktorá je súčasne hľadiskom, totiž nedovoľuje vopred odhadnúť trajektóriu performatívnej akcie. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 11.11.2020 | Komentáre | súčasný tanec, umenie performancie, Yuri Korec, Bratislava v pohybe
S. Daubnerová: Masterpiece (foto C. Bachratý)
: Masterpiece

Univerzum umelkyne

Postava v čiernom obtiahnutom overale sa pohybuje po svetelných koridoroch v bojovom postoji, vyhýba sa nástrahám, plazí sa po chrbte za zvukov dynamickej elektronickej skladby. Pripomína hrdinku akčnej počítačovej hry Laru Croft. „Sometimes it is difficult to find the key,“ zaznie trikrát z reproduktorov. Slová nepatria virtuálnej postave z počítačového programu. Je to výrok Mariny Abramović z jej „manifestu umelcovho života“ – An Artist´s life manifesto, ktorý je jedným z hlavných inšpiračných zdrojov najnovšej inscenácie Slávy Daubnerovej Masterpiece. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 30.10.2020 | Komentáre |
Uhol_92: Objek Ty (foto M. Líner)
Uhol_92; Miesto M Pod knižnicou: OBJEK TY

Tinder 19. storočia alebo Schnitzlerova predvídavosť

Medziľudské vzťahy vždy boli a zrejme aj budú v centre pozornosti dramatických a divadelných tvorcov. Do diskusie o tejto univerzálnej téme vstupuje aj divadelné zoskupenie Uhol_92 so svojou najnovšou inscenáciou Objekt Ty (veľa slov o láske). Tvorivý tím na čele s dramaturgom a režisérom Petrom Galdíkom sa inšpiroval výberom jednoaktoviek o milostných vzťahoch z hier Arthura Schnitzlera Anatol a Reigen (Kolotoč). čítaj viac...

Zuzana Timčíková | 23.10.2020 | Komentáre | Uhol_92, Peter Galdík, Arthur Schnitzler
Muž v skafandri (foto R. Dranga)
A4 - Priestor súčasnej kultúry a Projekt Batyskaf: Muž v skafandri

Zemská zotrvačnosť

Vesmír a opera majú niečo spoločné. Pri oboch môžeme pociťovať, že nás svojou komplexnosťou a veľkosťou presahujú. Slovenskému umelcovi Mirovi Tóthovi je istá miera megalomanstva v zmysle neustáleho posúvania či popierania hraníc svojská, a preto ma ani spojenie videoopery a osudu posledného muža na Mesiaci s československým pôvodom až tak neprekvapuje. Dielo Muž v skafandri však v mnohom prekonalo vžité predsudky, ktoré si spájam s nie vždy ľahko prijateľnou improvizačnou Tóthovou tvorbou, a pokorilo ich v tom najlepšom zmysle slova. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 12.10.2020 | Komentáre | Miro Tóth, súčasná opera, umenie performancie
Divadlo DPM: Útek od divočiny (foto M. Vasiľ)
Divadlo DPM: Útek od divočiny

Do lesa sa všetci nezmestíme

Film Into the Wild (Útek do divočiny) o mladíkovi, ktorý vymenil Walmart za divočinu a vylihovanie pred televízorom za každodenný boj o život uprostred lesov, otriasol mnohými osudmi, no dnes je ešte aktuálnejší ako v roku 2007, kedy vznikol. Na „samotu u lesa“ sa utieka vo veľkom. Vedľa pesničkárov unikajú vrcholoví manažéri, úspešní podnikatelia a vlastne všetci, ktorým rýchly život v skazenej konzumnej spoločnosti lezie krkom. Ak sa k tomu pripočíta klimatická kríza, uhoľná lobby, pandémia COVID-19 a ďalšie fenomény doby, dôvodov na izoláciu je akurát dosť. Napriek podozrivému názvu, posledná premiéra DPM – monodráma Útek od divočiny, ktorú v stupavskej Synagóge režíroval Šimon Ferstl nie je divadelný remake slávnej snímky.  čítaj viac...

Milo Juráni | 7.10.2020 | Komentáre | Divadlo DPM, ekológia
Divadlo NUDE: Pasáž 5 (foto N. Pacherová)
Divadlo NUDE: Pasáž 5

Pasáže zo staroby

Staroba, choroba a smrť. Tri slová, z ktorých sa rodia naše obavy a následné otázky. V každom z nás viac alebo menej drieme strach zo zdanlivo vzdialeného, avšak prirodzeného a nevyhnutného konca. Čo je staroba? Aké to je a aké to bude? Čo to presne znamená a kedy to príde? Vieme sa na to pripraviť či to dokonca skutočne prijať? A vôbec, dá sa to? Tieto témy stoja v centre pozornosti novej autorskej inscenácie Divadla NUDE pod názvom Pasáž 5. čítaj viac...

Nora Ibsenova | 30.9.2020 | Komentáre | Divadlo NUDE, staroba
Odivo a Ivan Martinka: Svetlonos (foto K. Baranyai)
Odivo: Svetlonos

Dlhoočakávaná bábková inscenácia!

Denne počúvame o dlhoočakávaných filmoch či muzikáloch. Ale asi ste ešte nečítali bombastický titulok o dlhoočakávanej bábkovej inscenácii. Bábkové divadlo nie je masovou záležitosťou. Ešte stále mnohí trpia predsudkami a spájajú si ho len s detským publikom a maňuškami. Pod označenie „bábkové divadlo“ však dnes patrí široká škála často experimentátorskej a novátorskej tvorby pre všetky vekové kategórie. Medzi tých, ktorí s bábkami dokážu fascinujúco pracovať, patrí aj Ivan Martinka a členky zoskupenia Odivo – Mária Danadová a Monika Kováčová. Spoločne viac než rok pripravovali „multimediálnu performanciu“ Svetlonos. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 23.9.2020 | Komentáre | bábkové divadlo, Odivo, Ivan Martinka
MimoOS & ZDRUHESTRANY – Diaries of Touch (foto Š. Lupták)
mimoOs & ZDRUHESTRANY: DIARIES OF TOUCH

Možné podoby dotýkania (sa)

Chorvátska choreografka a performerka Sonja Pregrad považuje dotyk za jeden z najsilnejších vnemov a vo svojich projektoch ho dlhodobo skúma. Tanec je pre ňu najmä „dotýkaním sa vecí“ a telo „zbierkou dotykov“. V Bratislave pred dvoma rokmi viedla workshop s názvom The Diaries of HOW, v ktorom sa zaoberala zmyslovosťou a citlivosťou tela či pohybom ako artikuláciou predĺženého dotyku. Tentoraz s performermi a performerkami z umeleckých kolektívov mimoOs a ZDRUHESTRANY spoluvytvorila dielo Diaries of Touch, ktoré je neverbálnym zápisom rôznych podôb dotýkania sa a dotykových skúseností. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 8.9.2020 | Komentáre | umenie performancie, súčasný tanec, mimoOs, ZDRUHESTRANY, Nu Dance Fest
OUTSIDE THE BOX 01 (foto D. Hanko)
Med a prach: OUTSIDE THE BOX 01

Za hranice svého časoprostoru

„Thinking outside the box“ – myslet jinak, dívat se z nové perspektivy. Tento slovní obrat funguje obrazně ve významu „mimo dané škatulky“. S trochou fantazie si jej lze představit i fyzicky, tedy jako člověka pohybujícího se (jak blízko k sobě mohou mít pohyb a myšlení) a jednajícího mimo ohraničený prostor. V koprodukci s brněnskou dramaturgicko-produkční platformou Terén byla v druhé polovině července uvedena premiéra performativní hudební kompozice OUTSIDE THE BOX 01, nového projektu slovenského uměleckého uskupení Med a prach. čítaj viac...

Barbora Liška | 28.8.2020 | Komentáre | Med a prach, Terén