mimoOs & ZDRUHESTRANY: DIARIES OF TOUCH

Možné podoby dotýkania (sa)

Chorvátska choreografka a performerka Sonja Pregrad považuje dotyk za jeden z najsilnejších vnemov a vo svojich projektoch ho dlhodobo skúma. Tanec je pre ňu najmä „dotýkaním sa vecí“ a telo „zbierkou dotykov“. V Bratislave pred dvoma rokmi viedla workshop s názvom The Diaries of HOW, v ktorom sa zaoberala zmyslovosťou a citlivosťou tela či pohybom ako artikuláciou predĺženého dotyku. Tentoraz s performermi a performerkami z umeleckých kolektívov mimoOs a ZDRUHESTRANY spoluvytvorila dielo Diaries of Touch, ktoré je neverbálnym zápisom rôznych podôb dotýkania sa a dotykových skúseností. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 8.9.2020 | Komentáre | umenie performancie, súčasný tanec, mimoOs, ZDRUHESTRANY, Nu Dance Fest
Med a prach: OUTSIDE THE BOX 01

Za hranice svého časoprostoru

„Thinking outside the box“ – myslet jinak, dívat se z nové perspektivy. Tento slovní obrat funguje obrazně ve významu „mimo dané škatulky“. S trochou fantazie si jej lze představit i fyzicky, tedy jako člověka pohybujícího se (jak blízko k sobě mohou mít pohyb a myšlení) a jednajícího mimo ohraničený prostor. V koprodukci s brněnskou dramaturgicko-produkční platformou Terén byla v druhé polovině července uvedena premiéra performativní hudební kompozice OUTSIDE THE BOX 01, nového projektu slovenského uměleckého uskupení Med a prach. čítaj viac...

Barbora Liška | 28.8.2020 | Komentáre | Med a prach, Terén
Divadlo Letí: Greta

Náš dům je v plamenech a my šli do divadla

Pražské Divadlo Letí už patnáct let objevuje pro české publikum současnou dramatiku, otevírá nelehká, ale o to aktuálnější témata a nebojí se ohledávat rozostřené hranice mezi neoblíbeným a tabuizovaným. Je bezesporu divadlem generační výpovědi svých kmenových tvůrců, jejichž vidění světa je zpravidla jasně čitelné. Na zatím poslední inscenaci Greta spolupracovali tvůrci spjatí s divadlem od jeho vzniku v roce 2005 – režisér Marián Amsler a dramaturgyně Marie Špalová. Inscenace sice dokonale zapadá do ambiciózního dramaturgického plánu divadla, zároveň je ale poměrně problematická. čítaj viac...

Adéla Vondráková | 22.7.2020 | Komentáre | Divadlo Letí, Marián Amsler, Greta Thunberg, klimatická kríza
Bytie 2 (foto Ľ. Kotlár)
Štúdio 12: Bytie 2

Za Bohom treba letieť

Petra Fornayová sa po desiatich rokoch vrátila k ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi. A to príznačne v priestore Štúdia 12, kde v roku 2010 účinkovala v inscenácii jeho hry Júl (réžia Alena Lelková). Tentokrát Fornayová nevystupuje ako interpretka, ale ako režisérka – pod hlavičkou združenia Príchod Godota v koprodukcii so Štúdiom 12 vo februári uviedla inscenáciu jeho hry Bytie 2. čítaj viac...

Marek Godovič | 23.4.2020 | Komentáre | ruská dráma, Ivan Vyrypajev, Petra Fornayová, Príchod Godota
Medzi túžbou a smrťou (foto N. Knap)
Nový priestor: Medzi túžbou a smrťou

Od dotyku so smrťou k naplneniu túžob

Premiéra diela Kataríny Brestovanskej s názvom Medzi túžbou a smrťou sa uskutočnila pár dní predtým, ako koronavírus na neurčito pozastavil všetky kultúrne podujatia a čiastočne aj naše životy. Síce sme si v ten piatkový marcový večer už nepodávali ruky, ale netušili sme, že existenciálna ťažoba, ktorá na nás v niektorých častiach predstavenia padala, sa onedlho stane súčasťou nášho každodenného bytia. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 9.4.2020 | Komentáre | performancia; súčasný tanec, Nový priestor, Pistoriho palác
Kryptogram (foto D. Havránková)
Divadlo X10: Kryptogram

Pamäť ako panoptikum všedností

Režisérka Silvia Vollmannová, ktorá momentálne pôsobí ako umelecká šéfka olomouckého Divadla na cucky, sa v rámci tvorby venuje najmä autorskému divadlu. V najnovšej spolupráci s nezávislým pražským DivadlomX10 však ide skôr o model klasickej činohry. Naštudovala tu menej známu hru Davida Mameta Kryptogram v novom preklade Jitky Sloupovej. čítaj viac...

Simona Baková | 16.3.2020 | Komentáre |
Dom (foto Ľ. Kotlár)
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Dom

Lorcov predsmrtný sen

Každý kto pozná Lorcovu drámu Dom Bernardy Alby vie, že ide o hru s čisto ženskými postavami. Výskyt muža na javisku, ktorého zbadáme hneď po vstupe do sály, preto predznamenáva, že nepôjde o bežnú interpretáciu príbehu o tyranskej matke väzniacej svojich päť dcér. Pre dramatičku Annu Saavedru, režiséra Mariána Amslera a dramaturgičku Marii Špalovou bola originálna Lorcova dráma len východiskovým prepojením s osudom jej autora. čítaj viac...

Karol Mišovic | 8.3.2020 | Komentáre |
per.Art: Nevďačná cudzin(k)a (foto Robert Tappert)
per.ART: Nevďačná cudzin(k)a

Moja vlasť je cudzina

Otázku šťastnejšieho a úspešnejšieho života v zahraničí, ktorý často ponúka oveľa viac príležitostí, zvažuje mnoho Slovákov a Sloveniek aj dnes. V časoch komunizmu to však pre niektorých bola takmer otázka prežitia. Ľudia opúšťali krajinu i za cenu toho, že cesta späť neexistovala – vrátiť sa mohli väčšinou až po páde železnej opony. Divadlo túto tému reflektuje aj dnes. Mimoriadne podnetnú autobiografickú skúsenosť spisovateľky a novinárky Ireny Brežnej, ktorú spísala v knihe Nevďačná cudzinka, do divadelnej podoby pod jemnej upraveným názvom Nevďačná cudzin(k)a spracovalo združenie per.ART. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 28.2.2020 | Komentáre | dramatizácia, migrácia
Pán Q a jeho Don Quijote (foto L. Doubravová)
Ticho a spol.: Pán Q a jeho Don Quijote

Som idealista, no a čo?

Podľa súčasnej hry Zuzany Križkovej vznikla v divadle TICHO a spol. inscenácia Pán Q. a jeho Don Quijote, ktorej dominuje výkon Ivana Martinku. Ten stvárňuje Pána Q., rojka či idealistu dneška, bez veľkolepých gest, no sústredene a presvedčivo. Ako vyzerá don Quijote v 21. storočí? čítaj viac...

Zuzana Ferusová | 26.2.2020 | Komentáre | činohra, bábkové divadlo, Don Quijote, adaptácia
Divadlo NUDE: ANDY! to be seen (foto L. Baran)
Divadlo NUDE: ANDY! to be seen

V stopách pop-artovej ikony alebo návod na úspech

Po sérii projektov Divadla NUDE, ktoré boli zamerané na ženské témy, môže námet ich najnovšej inscenácie ANDY! to be seen mierne zaskočiť. Alebo minimálne vyvolá zvedavé otázky. Prečo práve Andy Warhol? Čím môže byť obkukaná ikona pop-artovej umeleckej scény inšpiráciou pre tvorkyne z NUDE? čítaj viac...

Zuzana Timčíková | 24.2.2020 | Komentáre |