Rok 2019 v divadle a kultúre...

Doris Uhlich: HabitatKosmické jaroTemperamenty (alebo ako sa očesať vo vetre a nezahodiť srdce)


...očami našich redaktorov a prispievateľov:
 

Milo JurániMilo Juráni

TOP roka bola Doris Uhlich a jej Habitat vo viedenskom TanzQuartier. Stovka nahých tancujúcich performerov/performeriek a ich rôznorodé telá. My oblečení sme tam boli ako mimozemšťania.

TROP roka je začiatok stej sezóny SND. Rozbehla sa spôsobom, akoby mala byť pre inštitúciu posledná.

Lenka DzadíkováLenka Dzadíková

TOP: Niektoré inscenácie pre deti i fakt, že v našich divadlách narástol počet inscenácií pre mládež, som pochválila počas roka v recenziách. Teraz by som od divadla troška odbočila a odporučila umelca či lepšie povedané Džumelca Erika Sikoru. On je mojím umeleckým objavom roka 2019. Stal sa držiteľom Ceny Oskára Čepana, o ktorej ešte predtým zložil chytľavý song Poď s náma na Čepana, do Košíc, cipana... I ďalšie jeho videá sú pozoruhodné. Moje najobľúbenejšie je Hej, ta treba dakus, v ktorom poskytuje hlbinnú analýzu toho, ako odpovedať na zbytočné otázky tak, aby ste dopytovateľa neurazili.

Matej MoškoMatej Moško

TOP: V posledných rokoch (bohužiaľ alebo našťastie) sledujem už iba ochotnícke divadlo, takže si netrúfam hovoriť o ničom inom. Okrem všetkých tých, ktorí sa dostali na Scénickú Žatvu, spomeniem súbor, ktorý sa do Martina nedostal. Divadlo Apostrop z Liptovského Mikuláša malo na Belopoťáku (celoštátna prehliadka neprofesionálneho divadla Belopotockého Mikuláš, pozn. red.) silnú konkurenciu a ich Obscure naozaj malo muchy. Ale vidieť odvahu ochotníkov prísť s autenticky imerzívnym divadlom je pre mňa určite jedným z top momentov roka 2019.

TROP: Tento rok sa obzvlášť darilo podcastom, čo je super. Ale mrzí ma, že tá najzábavnejšia nahrávka roka bola nahratá na veľmi nekvalitný mikrofón. V budúcom roku by mal Dobroslav T. určite investovať do lepšej techniky. A ešte jedna vec, ľudia boli voči sebe na internete tento rok veľmi nekultúrni.

Jan DoleželJan Doležel

Při pohledu do repertoáru Münchner Kammerspiele, letošního divadla roku podle časopisu Theater Heute, může inscenace Das Lebens des Vernon Subutex snadno zaniknout. Ale je to právě tento na první pohled nenápadný kus jednoho z německých mágů live-cinema Stefana Puchera, za kterým se vyplatí do bavorské metropole vypravit. Jde o fascinující portrét pařížského podsvětí, kam patří rockové hvězdy, pornoherci, filmoví producenti, ale třeba taky akademici ze Sorbonny. Podobně pozoruhodná je i románová předloha francouzské spisovatelky Virginie Despentes, která ukazuje, jak širokému čtenářstvu prezentovat problémy feminismu nebo gendru a přitom se nepoddat jazyku zjednodušení. Pro nás, kteří nevládnou francouzštinou, je kompletní románová trilogie dostupná v němčině a první dva díly v angličtině. A už dokonce vznikl stejnojmenný seriál pro francouzskou televizi Canal+.

Diana PavlačkováDiana Pavlačková

Skôr ako jeden veľký TOP, mám viacero malých „topíkov“ – inscenácia Physics and Phantasma v Dubline, herecký výkon Nica Holonicsa v Plechovom bubienku a teší ma napríklad, že ďalej aktívne funguje Miesto M, workshopy Asfd divadla a Mlokov, dramaturgické smerovanie DJP...

Naopak, tento rok nepotešilo rozhodnutie ministerky stopnúť granty LGBTI projektom a spôsob odvolania Michala Vajdičku.

Miro ZwiefelhoferMiro Zwiefelhofer

TOP: Krajská prehliadka neprofesionálneho divadla v kategórii divadla mladých – Na scénu, ktorá sa uskutočnila v Močenku. Konkrétne úroveň herectva mladých divadelníkov v Nitrianskom kraji, ktorá je zas dôkazom poctivej aj erudovanej práce ich pedagógov. To, že v tomto prípade nejde len o môj lokálpatriotizmus, dokazuje fakt, že aj s ostatnými kolegami sme sa rozhodli prínos pedagógov oceniť. Konkrétne mimoriadne hodnotnou cenou, ktorá iste navždy zmení ich životy k lepšiemu. Diplomom.

TROP: Veľmi rád by som napísal niečo kreatívnejšie, ale v tejto kategórii u mňa vyhráva každý jeden deň, ktorý teta ministerka Laššáková strávila vo funkcii.

Jakub MolnárJakub Molnár

TOP: Jedným z najintenzívnejších intelektuálnych rozochvení bola pre mňa premiéra inscenácie Kosmické jaro v Slováckom divadle v Uherskom Hradišti. Hoci si ju odborná obec takmer vôbec nevšimla, obsahovo priniesla jeden z najprogresívnejších postojov k otázkam duchovnej identity a nutnosti vytvoriť miesto pre transcendentálnosť v súčasnom divadle, akými sa môže pýšiť len máloktorá z česko-slovenských kamenných scén. V tesnom závese v tomto pelotóne sa čnie zážitok z Trnavy, kde si odskúšali prvú (a verím, že nie poslednú) spoluprácu s Andrejom Kalinkom. Inscenácia Temperamenty/ako sa očesať vo vetre a nezahodiť srdce nasadila vysokú latku, ktorá by sa v kontexte tohto regionálneho divadla mohla pripodobniť k transformácii ťažných koní na intergalaktický raketoplán.

TROP: Tento rok však šokoval aj nepríjemne. V relácii 5 proti 5 nikto z oboch rodín netušil, kto bol Jaro Filip, a ministerka kultúry zrejme netuší, kto by mal byť minister kultúry. 

Martina MašlárováMartina Mašlárová

Veľmi sa mi zapáčila operná scéna v Mníchove. Na tohtoročnom letnom festivale som síce videla len dve produkcie, vtipnú farmársku Predanú nevestu Davida Böscha (s výbornou Selenou Zanetti ako Mařenkou) a rafinovane sebaironickú premiérovú Agrippinu Barrieho Koskyho v krásnom priestore Prinzregententheatru, ale spravilo mi to chuť na budúcoročné repete výletu.  

Na domácej scéne sa neudialo nič prevratné, ale tešia ma všetky drobné pohyby v duchu hesla „krok po kroku k pokroku“, napríklad diskusný formát kolegu Mila Jurániho Veda v divadle, priestor Pod knižnicou, ktorý okupuje Miesto M a iné. A aby sme neobchádzali ani zriaďované divadlá, som veľkou fanúšičkou ambicióznych zmien, ktoré „postihli“ trnavské Divadlo Jána Palárika pod vedením Zuzany Hekel. Umelecký progres nastáva skôr pomaly, ale v ostatných ohľadoch sa tam z pohľadu zvonku dejú výborné veci, najmä v oblasti práce s publikom.

Failom sú podľa mňa všetky kultúrne inštitúcie, ktoré ešte systémovo netriedia odpad. Taká banalita, ale nechápem, aký s tým v 21. storočí môže byť problém.

Marek GodovičMarek Godovič

Fail: Vyhorenie priestoru S2 na Stanici v Žiline.

Highlight: Úspešné uskutočnenie festivalu Kiosk na tému vyhorenie na Stanici v Žiline o pár týždňov po požiari.

Zuzana A. FerusováZuzana A. Ferusová

TOP: Najkrajšími zážitkami v divadle bol celý festival Divadelná Nitra 2019 a návšteva Wiener Festwochen (Robert Wilson: Mary Said What She Said).

Z kníh sa ma dotkli najviac dva tituly – v oblasti beletrie to bola próza Tvoja izba Michaely Rosovej, ktorá je výnimočná literárne vybrúseným jazykom a nesmierne emotívnym príbehom. Spomedzi non-fiction ma veľmi zasiahla kniha Christophera Hitchensa: Misionárska poloha, Matka Tereza v teórii a praxi. Rozsahom útly, no efektom otvorenia očí veľký titul vydalo vydavateľstvo KPTL v preklade Tomáša Hučka.

TROP: Negatívum minulého roka je neriešenie situácie na MK SR ani v SND.

Rubrika: 

Bibliografický záznam: MLOKi, Redakcia. Rok 2019 v divadle a kultúre.... MLOKi - mladí o kultúre inak [online]. Bratislava: Kultúrny spolok MLOKi, 2019. [cit. 26.2.2020]. ISSN 1339-8113. Dostupné z http://www.mloki.sk/node/1056.