ČTP 2019 - 1. deň (No. 2)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete opäť prečítať o predstaveniach LeŤ, FAUNUS, Nepřestávej a Constellations II. Time for Sharing. Autorkami a autorom textov sú: Simona Baková, Klára Melišíková, Klaudia Klembarová a Jakub Molnár. čítaj viac...

| 9.4.2019 | Komentáre |

ČTP 2019 - 1. deň (No. 1)

Počas festivalu Česká taneční platforma (1. - 4. apríla 2019) organizovali MLOKi workshop kritického myslenia a písania o tanci PÍŠ AKO TANCUJÚ II. V rámci seminárov pod lektorským vedením vznikli reflexie všetkých festivalových predstavení. V tejto časti si môžete prečítať o predstaveniach LeŤ, FAUNUS, Nepřestávej a Constellations II. Time for Sharing. Autorkami textov sú: Kamila Hrnčířová, Ivana Hlubinivá, Barbora Forkovičová a Diana Pavlačková. čítaj viac...

| 8.4.2019 | Komentáre | Česká taneční platforma, workshop, súčasný tanec, performancia

Malá inventura 2019 vol. 1: Cesta vpred je o prehodnocovaní (dva rituály a jeden ruch)

Tematizovanie riportu zo 17. ročníka Malej inventury by sa mohlo javiť ako nezámerné zjednodušovanie celého podujatia i toho, čo reprezentuje. Organizátori sa tematickým heslám a festivalovým sloganom skôr vysmievajú a uvedomujú si pluralitu súčasnej divadelnej scény. Aj keď sa zdá, že filozofiou pražského festivalu je sumarizácia toho najnovšieho (čítaj najprogresívnejšieho) divadla, chýba tu kritérium, v akých hraniciach sa ono „nové divadlo“ (ak na túto terminológiu pristúpime) pohybuje a či by vôbec mali byť nejaké hranice požadované. Niektoré časti programu skôr naznačovali, že nové divadlo hlása koniec inovácií a že stále zotrvávame v postmodernom vákuu. Ide o zámerný festivalový „úškľabok“ alebo sa divadlo nevie vymaniť zo svojej recyklácie? čítaj viac...

Jakub Molnár | 3.4.2019 | Komentáre | Malá inventura, Handa Gote

4+4 dny v pohybu očami Jakuba Molnára No.2

Mnohé z dnešnej umeleckej tvorby prezrádza, že pachtenie sa za inakosťami (ako typický trend moderny) sa stalo rozšíreným stereotypom. Aj ten však pomaly ustupuje. Niekdajšie normatívne poetiky už nepotrebujeme nevyhnutne negovať, ale radšej si z ich inventára vyberáme, skladáme, recyklujeme, kombinujeme. To už je verejne známa a akceptovaná tendencia. Popritom je už dlhšie módnou záležitosťou aj téma prekračovania individuálnych hraníc (ako prejav osobnej inakosti) – „Ja“ verzus „Vy“. Oba prístupy síce ešte generujú nové nápady a riešenia spoločenských neduhov, z nutkania prekročiť vlastný tieň sa však na súčasnej tanečnej a performatívnej scéne už pomaly stáva rozvarená ponožka. čítaj viac...

Jakub Molnár | 25.3.2019 | Komentáre | 4+4 dny v pohybu

Ne Dutroux, ale divadlo

Pražský divadelní festival německého jazyka 2018 společně s Festivalem Akcent přivezl do Divadla Archa projekt Five Easy Pieces švýcarského režiséra Milo Raua, který zde tematizuje kauzu pedofilního sériového vraha Marca Dutrouxe. Již v této dva roky staré práci Rau formuluje teze, které nyní sepsal v Gentském manifestu pro divadlo NTGent, kde se stal v září intendantem. čítaj viac...

Jan Doležel | 5.3.2019 | Komentáre | Pražský divadelní festival německého jazyka, CAMPO

Thank you, Next No.2

Festival Next je o experimente, pokuse a omyle, o novom pohľade a snahe upriamiť ho na to, čo dokáže byť inovatívne a prínosné pre akademické i laické publikum. Na Slovensku nemá konkurenciu a v tom tkvie aj jeho problém.  čítaj viac...

Veronika Kubanková | 15.2.2019 | Komentáre | Next Festival

Thank you, Next No.1

Zimný indoorový festival experimentálnej hudby Next si za osemnásť rokov dokázal dobre vyšliapať cestu k etablovaniu v medzinárodnom kontexte. Jeho stálym lákadlom ostáva prísun originálnych hudobných i vizuálnych konceptov a legiend elektronickej produkcie, ale aj jednorazových prekvapení. Komorný charakter festivalu a možnosť stretnúť hudobníkov aj v dave pod pódiom umocňuje v návštevníkoch pocit exkluzivity. Toto všetko spolu s diverzitou sprievodných akcií, prednášok a workshopov si vyžaduje kvalitnú organizáciu, progresívnu dramaturgiu a snahu prekračovať nielen hranice žánrov. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 4.2.2019 | Komentáre | Next Festival

Přikázání všude kolem a my v nich

Letošní Pražský divadelní festival německého jazyka zahájila inscenace souboru Volkstheater Wien Desatero přikázání. Sonda do světa bez Boha si klade otázku, jak fungují základní morální principy ve společnosti, která stojí víc na konzumerství než na idejích. Existuje souvislost mezi dneškem a koncem 80. let v rozpadajícím se totalitním Polsku? čítaj viac...

Jan Doležel | 22.1.2019 | Komentáre | Volkstheater, Pražský divadelní festival německého jazyka

Neviditeľné spojenie

Koncertná séria klubových nocí Plnka si dáva za úlohu kombinovať netradičné a kontrastné hudobné projekty, ktoré spája experimentálny prístup k zvuku a drobné jednotiace detaily. Jedným z vrcholov tohtoročnej série malo byť aj performatívne vystúpenie japonskej umelkyne Tomoko Sauvage a amerického vizionára Pan American. Večer doplnil aj slovenský umelec Boris Vitázek ako Stix. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 30.12.2018 | Komentáre | Fuga, Plka

Domáca, či svetová? Nová dráma/New drama 2018

Čo možno povedať o štrnástom ročníku festivalu Nová dráma/New drama? Časť programu, ktorej kvalitu mohli organizátori festivalu ovplyvniť, dopadla nadpriemerne, teoretická/sprievodná časť festivalu predstihla tú praktickú/hlavnú (a nie prvýkrát). čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 30.12.2018 | Komentáre | Nová dráma/New Drama 2018, festival