Jana Mikuš Hanzelová: Úprimne nás prekvapilo, koľko ľudí za nami stojí

Po štúdiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a niekoľkých tvorivých zastávkach v ďalších mestách na Slovensku i v Čechách sa Jana Mikuš Hanzelová vrátila do rodného Liptovského Mikuláša a založila tam kultúrne centrum Diera do sveta. Dnes je to vyhľadávané miesto kultúry, výberové kníhkupectvo a obľúbená kaviareň. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 20.10.2020 | Komentáre | Diera do sveta, kultúrne centrum, ArtWife

Ďakujem, že som žena

Ženské témy ako aj samotné ženy tvorkyne v posledných rokoch získavajú na slovenskej divadelnej scéne čoraz viac pozornosti. Už len posledné ročníky cien DOSKY dokazujú, že ich umelecké výsledky sú nielen jedinečné, ale patria aj medzi tie najlepšie. Osobité miesto v tomto kontexte zastáva Divadlo NUDE, ktoré sa profiluje ako výsostne ženské divadlo – spracovávanými témami aj väčšinovým obsadením tvorivých tímov. Showcase Divadla NUDE venovaný ženám je rovnako dôležitým a potrebným prínosom do spoločenskej diskusie. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 16.10.2020 | Komentáre | Divadlo NUDE, festival

Zden Brungot Svíteková: Život bez ľudského dotyku by mohol poznamenať vývoj spoločnosti

Projekty choreografky a tanečníčky Zden Brungot Svítekovej zväčša vychádzajú z dlhodobého tvorivého výskumu. Vedľa tanečnej pedagogiky na Vysokej škole múzických umení jej smerovanie formovali rôzne zahraničné programy, rezidencie a najmä spolupráce. Dlhodobo sa venuje aj rôznym somatickým technikám a prístupom, ktoré sú aj organickou súčasťou jej tvorby. V súčasnosti skúma najmä dva protipóly – ľudský dotyk a geologické sily tvarujúce našu planétu. čítaj viac...

Milo Juráni | 5.10.2020 | Komentáre | súčasný tanec, umenie performancie

NuDanceFest v čase korony: bližšie k sebe či bližšie od seba

NuDanceFest bol jedným z prvých festivalov, ktorý sa konal po pandemickej prestávke, čo ovplyvnilo aj jeho atmosféru. Diváci sa nespoznávali v rúškach, aj samo sledovanie predstavení sa dialo s vedomím niečoho výnimočného a performancie nadobúdali iné významy. Pätnásty ročník okrem starších produkcií slovenských tvorcov priniesol aj premiéry nových diel, medzi ktoré patril aj duet ↑&X / A P E N D I X, sólo TimeOut BurnOut a kolektívna choreografia Diaries of Touch. čítaj viac...

Marek Godovič | 25.9.2020 | Komentáre | NuDanceFest, festival, súčasný tanec, mimoOs, ZDRUHESTRANY, GAFFA

MOVE Fest Košice alebo ako sa dnes lieči tancom

V Košiciach sa z iniciatívy združenia Priestor súčasného tanca (PST) už po tretíkrát odohral festival tanca, cirkusu a fyzického divadla MOVE Fest. Niekomu sa názov možno hneď spojí s ostravskou scénou a kultúrnym centrom Cooltour Ostrava, kde festival v roku 2014 vznikol a v spolupráci s PST sa v roku 2018 rozrástol aj na Slovensko. Oba festivaly sa napriek spolupráci konajú nezávisle od seba, majú odlišný program, tému aj dramaturgiu – program košického festivalu sa sústreďuje prevažne na zahraničné produkcie. Aj tento rok na ňom hosťovali umelci zo Španielska, Poľska alebo Slovinska.  čítaj viac...

Simona Baková | 19.9.2020 | Komentáre | festival, MOVE Fest, Priestor súčasného tanca, nový cirkus, kabaret, Tabačka Kulturfabrik

Kiosk 2020 No.2: Patológie dnešného stavu

Očakávaný trinásty ročník festivalu Kiosk sa podobne ako veľa iných podujatí musel prispôsobiť nečakanej pandemickej situácii. Vo výsledku mal však od instantnosti, ktorú hlásal v tohtoročnom podtitule, ďaleko. Dokonca by sa dalo povedať, že sa festival posunul v rámci koncepcie o kus dopredu. Aj tento rok bol Kiosk zameraný na experimentálne a presahové podoby súčasného tanečného a divadelného umenia, no od posledných ročníkov sa líšil väčšou intervenciou do verejného priestoru mesta. čítaj viac...

Ivana Hlubinová | 19.8.2020 | Komentáre | Kiosk, festival, súčasný tanec, divadlo, umenie performancie

Kiosk 2020 No.1: „Je ti blbo?“

Posledné dva ročníky žilinského festivalu Kiosk boli poznačené zvláštnymi okolnosťami. Minulý rok Stanica Žilina-Záriečie prišla po požiari o svoj unikátny priestor S2, na čo dramaturgia festivalu reagovala aj jeho lajtmotívom: Vyhorenie. V aktuálnom roku bola zas prítomná neistota, či a v akej forme sa pre pandémiu vírusu COVID-19 bude podujatie konať. Vďaka tejto neistote dostal Kiosk 2020 podtitul „festival instantného divadla a tanca“ a témou sa stali patológie. Niektoré performancie trvali len niekoľko minút, iné boli zase veľmi prchavé, uskutočnili sa niekde na ulici v konkrétny čas a už sa viac neopakovali. Viaceré časti programu sa zasa dostali k divákom a diváčkam len vtedy, keď sa presúvali po meste. čítaj viac...

Juraj Bako | 16.8.2020 | Komentáre | Kiosk, festival, vizuálne umenie, inštalácia, umenie performancie, Stanica Žilina-Záriečie

Séria prchavostí

Umelci sú neustále fascinovaní neopakovateľným charakterom estetického zážitku, a to aj napriek tomu, že sa o reprodukovateľnosti a jedinečnej auratickej prítomnosti diskutuje už desaťročia. Vznikajú diela „na jedno použitie“, výstavy pre jeden okamih, hudobné partitúry bez notového záznamu. Aké dramaturgické výzvy však môže priniesť celá séria prchavostí? čítaj viac...

Jakub Molnár | 5.8.2020 | Komentáre | Immediatus, Segment OXYMORON/ORBITA, ZDRUHESTRANY, instantná kompozícia, súčasný tanec

Peter Mazalán: Stále je vo mne tvorivá schizofrénia

Peter Mazalán je autor, režisér, scénograf, performer i producent v jednej osobe. Študoval operný spev na Vysokej škole múzických umení a architektúru na Slovenskej technickej univerzity, kde si urobil aj doktorát. Na oboch školách dnes aj učí, avšak na VŠMU namiesto na Hudobnej fakulte pôsobí na Katedre scénografie. Podobne rozmanité je aj portfólio jeho tvorby. V poslednom období uňho nad formálnymi experimentmi prevláda najmä záujem o tému autizmu či spoločenskej marginalizácie, ktorú mu do života vniesol autistický synovec Felix. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 17.7.2020 | Komentáre | Peter Mazalán, súčasná opera, divadlo

Venušiny dny 2020: Mars a Venuša ako škodní potomkovia polarizácie

Témy od žien a o ženách aj tento rok otvorili pražský „fatálny feminínny festival“ Venušiny dny. Ženský síce nie je synonymum k slovu feministický, ale skúsme si predstaviť, že by ním pri troške odvahy mohol byť. Festival prezentuje primárne tvorbu ženských autoriek. Zároveň sa tematicky dotýka oblasti postavenia žien v spoločnosti a preto vždy minimálne ašpiroval na divadlo feministické. Festival sa aj napriek koronavírusu uskutočnil už po piatykrát v pražskom priestore pre alternatívne divadelné umenie Venuše ve Švehlovce. Program predstavil dve premiéry, jeden diskusný večer a hosťovanie z Brna. V porovnaní s minulými ročníkmi bol tento prekvapivo inkluzívny, pretože v hľadisku otvorene vítal aj mužov. čítaj viac...

Simona Baková | 9.7.2020 | Komentáre | festival, česká nezávislá scéna, Venušiny dny, Venuše ve Švehlovce, ženy