Thank you, Next No.2

Festival Next je o experimente, pokuse a omyle, o novom pohľade a snahe upriamiť ho na to, čo dokáže byť inovatívne a prínosné pre akademické i laické publikum. Na Slovensku nemá konkurenciu a v tom tkvie aj jeho problém.  čítaj viac...

Veronika Kubanková | 15.2.2019 | Komentáre | Next Festival

Thank you, Next No.1

Zimný indoorový festival experimentálnej hudby Next si za osemnásť rokov dokázal dobre vyšliapať cestu k etablovaniu v medzinárodnom kontexte. Jeho stálym lákadlom ostáva prísun originálnych hudobných i vizuálnych konceptov a legiend elektronickej produkcie, ale aj jednorazových prekvapení. Komorný charakter festivalu a možnosť stretnúť hudobníkov aj v dave pod pódiom umocňuje v návštevníkoch pocit exkluzivity. Toto všetko spolu s diverzitou sprievodných akcií, prednášok a workshopov si vyžaduje kvalitnú organizáciu, progresívnu dramaturgiu a snahu prekračovať nielen hranice žánrov. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 4.2.2019 | Komentáre | Next Festival

Přikázání všude kolem a my v nich

Letošní Pražský divadelní festival německého jazyka zahájila inscenace souboru Volkstheater Wien Desatero přikázání. Sonda do světa bez Boha si klade otázku, jak fungují základní morální principy ve společnosti, která stojí víc na konzumerství než na idejích. Existuje souvislost mezi dneškem a koncem 80. let v rozpadajícím se totalitním Polsku? čítaj viac...

Jan Doležel | 22.1.2019 | Komentáre | Volkstheater, Pražský divadelní festival německého jazyka

Neviditeľné spojenie

Koncertná séria klubových nocí Plnka si dáva za úlohu kombinovať netradičné a kontrastné hudobné projekty, ktoré spája experimentálny prístup k zvuku a drobné jednotiace detaily. Jedným z vrcholov tohtoročnej série malo byť aj performatívne vystúpenie japonskej umelkyne Tomoko Sauvage a amerického vizionára Pan American. Večer doplnil aj slovenský umelec Boris Vitázek ako Stix. čítaj viac...

Veronika Kubanková | 30.12.2018 | Komentáre | Fuga, Plka

Domáca, či svetová? Nová dráma/New drama 2018

Čo možno povedať o štrnástom ročníku festivalu Nová dráma/New drama? Časť programu, ktorej kvalitu mohli organizátori festivalu ovplyvniť, dopadla nadpriemerne, teoretická/sprievodná časť festivalu predstihla tú praktickú/hlavnú (a nie prvýkrát). čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 30.12.2018 | Komentáre | Nová dráma/New Drama 2018, festival

A City of One’s Own

V lete som urobil veľmi radikálne rozhodnutie. Robím ich často a nie vždy sa vyplatia. Na jednej z mojich návštev Prahy som sa po sobotňajšej párty išiel prechádzať po parku Stromovka. Keď som sa rozhliadol po okolí, povedal som si – „I could get used to this.“ Vo vlaku sa z myšlienky stal plán. Odchádzam do Prahy, a to ešte tento rok. Čo tento rok, ešte túto sezónu! čítaj viac...

Tomáš Procházka | 28.12.2018 | Komentáre |

Mosný mládenca príhody a skúsenosti No. 6

Milý Ježiško, to som ja, Miloš. Možno si ma ešte pamätáš. Písal som Ti ako decko. Iba trikrát, ale písal. Aj som na Teba veril. Prvýkrát som Ťa kontaktoval, keď som mal osem. Prosil som Ťa o opravársku sadu: Malý kutil 1990. Keď som mal desať, to bol bicykel a v trinástich, aby sa sestra rozišla s tým idiotom. čítaj viac...

Braňo Mosný | 26.12.2018 | Komentáre | Vianoce, SND, nezávislé divadlo

Poďme sa hrať, ale radšej bez detí!

Hry (nie) sú iba nevinná zábava. Nepestujeme niektorými hrami v deťoch túžbu po moci? A čo ak sú tie deti už teraz vysávače všetkej pozornosti? Hlava si dokáže vytvoriť naozaj zvláštne paralely. Najmä, ak sa v jeden deň zúčastní dvoch tematicky výrazne odlišných predstavení súčasného tanca. V rámci sprievodného programu festivalu Bratislava v pohybe sa uskutočnili premiéry dvoch slovenských tanečných diel: Sólo pre 3 vysávače a Game. Osobná výpoveď performerky o pocitoch z materstva sa tak začala prelínať s celospoločenskou témou o ľudskom súťažení o moc. A ja teraz neviem, či sa ešte niekedy chcem hrať, a už vôbec s deťmi... čítaj viac...

Diana Pavlačková | 23.12.2018 | Komentáre | súčasný tanec, Bratislava v pohybe, Bubla company, O.Z. Reserva, Renata Ptačin, FEYNMen, Tomáš Danielis

Šimon Ferstl: Drzosť je začať a pokora realizovať

Divadlo Petra Mankoveckého je v mnohom netradičné. Okrem toho, že ho založila partia absolventov jedného ročníka herectva Vysokej školy múzických umení, pre každú inscenáciu volí súbor iného režiséra a nový, zväčša nedivadelný, priestor. Ani žánrovo nie je DPM žiadnym puritánom, vyskúšalo už všeličo. Autorské či imerzné divadlo, divadelný horor, performatívne, pohybové i diskusné koncepty. Navyše, na čele skupiny nestojí riaditeľ, ale principál – Šimon Ferstl. čítaj viac...

Milo Juráni | 21.12.2018 | Komentáre | Divadlo Petra Mankoveckého, Šimon Ferstl, autorské divadlo, imerzívne divadlo, nezávislá scéna

Boj za svoje ja alebo boj s formou?

Festival Drama Queer tento rok prešiel výraznou zmenou. A to nielen v podobe novej graficky príťažlivej webovej stránky, vývojom prešla aj dramaturgia. Tentokrát sa orientovala na vyzretejšie inscenácie a skúsených tvorcov a performerov. čítaj viac...

Marek Godovič | 19.12.2018 | Komentáre | Drama Queer, Jiří Bartovanec, performancia, súčasný tanec