Peter Mazalán: Stále je vo mne tvorivá schizofrénia

Peter Mazalán je autor, režisér, scénograf, performer i producent v jednej osobe. Študoval operný spev na Vysokej škole múzických umení a architektúru na Slovenskej technickej univerzity, kde si urobil aj doktorát. Na oboch školách dnes aj učí, avšak na VŠMU namiesto na Hudobnej fakulte pôsobí na Katedre scénografie. Podobne rozmanité je aj portfólio jeho tvorby. V poslednom období uňho nad formálnymi experimentmi prevláda najmä záujem o tému autizmu či spoločenskej marginalizácie, ktorú mu do života vniesol autistický synovec Felix. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 17.7.2020 | Komentáre |

Venušiny dny 2020: Mars a Venuša ako škodní potomkovia polarizácie

Témy od žien a o ženách aj tento rok otvorili pražský „fatálny feminínny festival“ Venušiny dny. Ženský síce nie je synonymum k slovu feministický, ale skúsme si predstaviť, že by ním pri troške odvahy mohol byť. Festival prezentuje primárne tvorbu ženských autoriek. Zároveň sa tematicky dotýka oblasti postavenia žien v spoločnosti a preto vždy minimálne ašpiroval na divadlo feministické. Festival sa aj napriek koronavírusu uskutočnil už po piatykrát v pražskom priestore pre alternatívne divadelné umenie Venuše ve Švehlovce. Program predstavil dve premiéry, jeden diskusný večer a hosťovanie z Brna. V porovnaní s minulými ročníkmi bol tento prekvapivo inkluzívny, pretože v hľadisku otvorene vítal aj mužov. čítaj viac...

Simona Baková | 9.7.2020 | Komentáre | festival, česká nezávislá scéna, Venušiny dny, Venuše ve Švehlovce, ženy

Ondrušová #niejevdivadle

Dnes som išla na poštu a zabudla som si rúško, tak som si okolo hlavy obmotala mikinu. Včera som si musela okolo hlavy pred vstupom do MHD obmotať šatku. Zrazu som prestala myslieť na dezinfekciu a pravidelné pranie a nestrkanie prstov do oka. Neviem sa rozhodnúť, či to je dobré alebo nie. Prosím, nech nie je druhá vlna, prosím, už nechcem byť tri mesiace len doma!  čítaj viac...

Lýdia Ondrušová | 26.6.2020 | Komentáre | #niejevdivadle, karanténa, koronavírus, COVID-19, epidémia, Divadlo NUDE, herečka

Viňarský #niejevdivadle

Mohlo by sa zdať, že tanečník v izolácii, povinnej a neskôr v dobrovoľnej domácej karanténe, bude trpieť absenciou pohybu. Áno, pokiaľ bude trvať na pohybe smerom von. Ak však prijme dočasný obrat pohybu do vnútra tela, celé vnímanie súčasnej situácie sa diametrálne zmení. Je v istom zmysle jedno, čo tento obrat spôsobilo. Každý človek je tomuto obratu raz za čas, možno za prirodzenejších podmienok, vystavený. Nemá však takú silnú príležitosť si skutočnú nutnosť takéhoto obratu pre vyváženie svojho života naplno uvedomiť.  čítaj viac...

Jaro Viňarský | 7.6.2020 | Komentáre | #niejevdivadle, karanténa, koronavírus, COVID-19, epidémia, súčasný tanec, MeMoirs XX

Peter Šavel: Umenie sa potrebuje vrátiť k rituálnosti

Tanečník a choreograf Peter Šavel sám seba opísal ako mix poeta, vedca, disciplinovaného remeselníka, naivného hravého dieťaťa, pragmatického „researchera“ a snového objavovateľa. Podľa mňa to úplne sedí, no v prvom rade je Peter Šavel umelec-inovátor, ktorý je ochotný riskovať a prinášať odvážne riešenia, a zároveň priateľ, ktorý je ochotný načúvať. Vidím nás, ako sedíme v Stromovke a rozoberáme milostné vzťahy, ako v Leviciach počas tvorivého procesu k dielu .Dotyk liečime naše vnútorné dieťa, ako prekonávame spoločne limity v Prešívané niťou aj v Kvint et Sense. Napriek tomu, že on teraz sedí v Bruseli a ja v Banskej Štiavnici, stretávame sa v online priestore, kde spolu hľadáme temporálne riešenia a prejasňujeme vízie. čítaj viac...

Eva Priečková | 1.6.2020 | Komentáre | súčasný tanec, umenie performancie, life coaching
Michaela Zakuťanská (foto archív M. Zakuťanskej)

Zaki #niejevdivadle

Lopatu držím rada, podobné šťastie prežívam napríklad pri zvieraní motyky alebo kosáčika, nehovoriac o sekere. Netvrdím, že používanie týchto nástrojov zvládam ako Spice girls choreografiu, ale vždy, keď robím pohyb lopatou, cítim prirodzenosť tejto činnosti zakorenenú hlboko v štruktúrach DNA. Rovnaké pocity mávam pri lepení lekvárových pirohov a nakladaní uhoriek do zaváracieho pohára. Je v tom niečo bezpečné, storočiami overené, správne, záslužné, cítiť za tým domov, jasne vedené isté ťahy bez špekulácie. čítaj viac...

Michaela Zakuťanská | 26.5.2020 | Komentáre | #niejevdivadle, karanténa, koronavírus, COVID-19, epidémia, umenie, divadlo, lopata

Všetky farby divadla čiernej Afriky

Keď som koncom februára vycestovala do nigérijského Lagosu, pandémia koronavírusu bola pre Slovensko témou vzdialenejšou než čierny kontinent. Meranie teploty po prílete bolo len formalitou a ja som sa viac než potenciálnej nákazy obávala celkom iných turistických nástrah najľudnatejšieho afrického mesta. Predovšetkým som však bola zvedavá a pripravená navštíviť siedmy ročník Lagos Theatre Festival (Lagoský divadelný festival – LTF). Privítala ma uvoľnená, protirečivo spomalená i dynamická atmosféra, fascinujúca farebnosť a príznačne hlučná a priateľská nátura Nigérijcov. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 15.5.2020 | Komentáre | divadelný festival, Lagos Theatre Festival, africké divadlo

Katarína Aulitisová: Vyhýbam sa „ľúbivým“ a rutinným projektom

Bratislavské bábkové divadlo už dlhodobo pôsobí v náhradných priestoroch a ukončenie tohto stavu je v nedohľadne. Napriek nevyhovujúcim podmienkam divadlo ponúka pôsobivé inscenácie pre širokú vekovú škálu divákov a zo zahraničných festivalov odchádza vždy aj s cenou. Inscenácia Príbehy stien bola súčasťou festivalu Divadelná Nitra 2019, na ktorom sa za 28 rokov dostalo slovenské bábkové divadlo do hlavného programu len druhýkrát. BBD doslova akcelerovalo po príchode novej umeleckej šéfky Kataríny Aulitisovej. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 12.5.2020 | Komentáre | Katarína Aulitisová, Bratislavské bábkové divadlo, Divadlo PIKI

Zwiefelhofer #niejevdivadle

Milí moji, ale ja v divadle som. Takto, nech je jasno. Možno ste o tom ešte nepočuli, ale na Slovensku sa písaním divadelných recenzií neuživíte. Všetci preto popritom robíme aj iné veci. Doktoráty, novinársku prácu, či obsluhu v „mekáči“. Ja som od januára okrem iného knihovníkom v Divadle Andreja Bagara. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 6.5.2020 | Komentáre | #niejevdivadle, karanténa, koronavírus, COVID-19, epidémia, divadlo, knižnica, lopata
Slniečkar na rukavičke (foto zdroj ZOMRI)

Comeback Slniečka na rukavičke?

Na konci apríla sa pestrá ponuka politickej satiry na internete rozrástla o video s názvom Slniečkar na rukavičke. Neviem, kto stojí za scenárom, dramaturgiou, réžiou, ani samotným bábkohereckým výkonom. Stránka Zomri, na ktorej facebookovom profile je video zverejnené, tieto údaje neuvádza. Môžeme však usudzovať, že ide o niekoho, kto v detstve sledoval tvorbu Slovenskej televízie. Slniečkar na rukavičke je totiž parafrázou Slniečka na rukavičke – maňušky z televíznej relácie pre deti Slniečko z 80. rokov minulého storočia.  čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 4.5.2020 | Komentáre | Raťafák Plachta, Slniečkar na rukavičke, politická satira, bábky, ZOMRI